v 3 är över

Standard

Nu har jag landat v 3 – jag erkänner att jag inte gör övningarna exakt varje dag, men ändå känner jag mig rätt nöjd med min insats. Jag skulle kunna få ut mer av det om jag hade en ordentlig pell, och jag slarvar med att trycka mot en vägg-övningen. Men ändå! Jag filmade mina skutt häromdagen, ska se om jag kan få upp det. Nu väntar jag ivrigt på vad v 4 ska bära med sig…

v 2 Fighting i rustning

Standard

Idag slogs Sven, LillBjörn, jag, John och Siobhan i två timmar.
För egen del hade jag bestämt mig för att fokusera på fotarbete, kraftgenerering och att inte stressa.
Vi övade mycket fotarbete, två mot en i förflyttningar, J-övning, sitt-i-båten mm

Inte stressa/hetsa
En viktig insikt (kom egentligen igår när jag såg på en av Magnus länktips) är att påståendet ”jag är alltid bäst efter en timma, när torneringar eller krig är på väg att ta slut” nog har en enkel förklaring:

Då är jag för trött för att vara hetsig, och slåss mycket mer i Perfect Defence-mode.

Jag provade idag den här tesen flera gånger, och det gick så väldigt mycket bättre än det brukar.

Fotarbete
En annan insikt: jag rör mig inte ens när jag bestämt mig för att röra mig. Eller, jo, men inte alls bra. Det var väl en gammal kunskap som jag nu förstår vidden av. När jag väl fick fart på fötterna så vann jag överraskande många bouts, speciellt mot tvåhandssvärd (John) men även de andra.

Kraftgenerering
Nja. Det gick väl sådär. När jag tog bort stötspetsen (hrm, eller när den lossnade) så landade jag fler good tipshots än innan, förstås. Slutsats för den biten: Jag ska nog fotarbeta mig in en decimeter till… Allmän slutsats kraftgenerering: jag har nog lärt mig så extremt fel, att det tar tid att få bort det. Men när jag tog det lugnt och lyckades låta bli att stressa, så blev det mycket bättre slag. Förstås, på den med. Jag vann mycket mer mot John än jag brukar, och kände mig hyfsat säker mot Sven. Tills han typ alltid klev nära, slog kombinationer och tredje slaget gick i huvudet. Men ändå. Där skulle jag rört mig undan. Svens kommentar: du VET ju vad du ska göra, men när jag pushar på så rör du ju ingenting på fötterna i alla fall. Jag svarade att det är för att min hjärna säger åt mig att jag alltid är rökt i såna situationer. = Lär om lär rätt

Femårsgnällrösten: Siohban slår så sjukt hårt, jag vill också! /Femårsgnällrösten

Mot slutet bytte jag till Christian style och det var som att sjunka ner i en bekväm insutten soffa, jag kände mig säker, kände mig ostressad och tog god tid på mig. Sven slog mig i huvudet ganska ofta, men jag fick in träffar på honom där jag planerat in dem (några gånger i alla fall). Men vi resonerade lite om det och jag bestämde mig för att fortsätta med sköld till furstetorneringen: Sköld är roligt, och utvecklar mina slag bättre, tror jag.

Slutsatser:
Sven och jag diskuterade helhetsbilden efteråt, och han sa att det är något med min fighting som han inte kan sätta fingret på, men som nog är nyckeln till det mesta. Jag sa att det är ganska tydligt för mig: jag committar inte riktigt i fightingen, och jag har väldigt dålig tilltro till min egen kapacitet. Självsäkerheten när jag väl är i strid måste alltså upp. Får fundera på hur. Jag känner mig i alla fall mycket nöjd med träningen (video mm kommer senare).

Gällande övningarna v 2:
Jag gjorde dem mot pell, i rustning. Det var som att börja på ruta ett. Dåligt att det kändes så. Men jag hade lättare att röra på fötterna under fightingen än vad jag brukar (säkert en kombination av att jag tänkte mer på det och faktiskt fått in det bitvis i muskelminnet). Men åt sidorna var det klent, mest fram och tillbaka.
Jag försökte mig på Kulstötaren och Väggtryck (eller vad de kallas) igår. Ska nog be Magnus spela in kulstötaren,  så jag inte lär mig fel, men den kändes mycket bra. Väggen får jag hitta en bättre vägg för, och inte ha druckit vin innan. Tror jag.

Bäst idag: mitt försvar, att övningarna ger resultat och att jag faktiskt var bättre än jag brukar.

Sämst idag: fotarbetet, hetsigheten och kraftgenereringen. Men det går åt rätt håll.

V2 nya övningar tjoho

Standard

Ny vecka, nya övningar, hurra!

Magnus skrev i förra veckan att

”Varje övning är ett pass. Orkar du göra 3 pass i veckan är du på vecka 4 redan efter 1 vecka. Tanken är att du repeterar varje vecka så vecka 3 repeterar du v1, och v2 samt gör nya v3 övningen. Rimligtvis fixar du inte 3 sådana pass i veckan.”

Jag bestämde mig då för att göra varje övning i en vecka, så jag inte skulle smita förbi någonting. Förra veckan gjorde jag alltså bara det absolut mest grundläggande: flytta på mig. Det var inte någon konst att öva DET varje dag, nu lägger jag till v2. Så alltså, idag har jag premiärgjort v1 och v2-övningarna.

Reflektion från v1 är att det nog är en helt annan känsla med full rustning på, ska testa i morgon. En annan reflektion är att det är ju som dans! Och för det tredje: hur jävla svårt ska det vara att komma ihåg att skjuta ifrån med samma fot som för fyra steg sen? Just växlingen mellan att ta steget tillbaka till utgångsläget, och sen ta steget fram igen, där och då inser jag varför jag aldrig blivit professionell dansare. Den känslan.

Reflektion från idag, dvs dag 1 för v2-övningen
1) det gör mer ont med högerfoten lätt stukad.
2) jag behöver hänga upp min pell på en bättre plats. Den gamla upphängningsplatsen är intill kristallkronan i garaget. Ganska signifikant för varför jag inte blivit bättre på att slåss sen jag byggde den för 6 år sen…
3) jag ska enl. uppdraget fokusera på kraftgenerering den här veckan. Ska göra mitt yttersta för att få till rätt teknik med solida slag i morgon på träningen, då jag har tillgång till Styringheims pell Den Röde Baronen.

Fråga till Magnus: ska jag bara slå forehands? Eller variera utifrån tycke och smak?

 

BAS +SLAG del I (1v)

fram sedan slag, höger slag, vänster slag, bak slag 10 set
kraftgenerering prio1 (böj ev benen precis innan slaget)
byt ledfot 10 set

mot pell kan det se ut såhärBAS +SLAG del I:
stå utanför räckvid, glid in slå, glid åt sidan slå etc

V1 – övningar må, ti, on

Standard

Ja, jag har bara fortsatt några gånger per dag att göra övningen för v1. Inomhus och utomhus. Ingen annan träning, känner mig jobböverhopad, vilket jag borde möta genom att gå på gym, jag vet, men jag ids fan inte just nu.

Natten till i måndags överraskade min hjärna mig genom att låta mig drömma en bra och trevlig dröm om att jag stod och gjorde slowwork mot pell. Jag minns det som att jag log snett åt mig själv redan i sömnen, men det kan ju ha varit när jag vaknade. Att göra lite grann fightingrelaterat varje dag är väldigt bra för mig. Nu får jag hejda mig från att gå vidare med nästa steg i övningarna, jag har bestämt mig för att inte hetsa fram. Det hela påminner lite om 100 pushups-appen. Det verkar så himla lätt, så himla lätt, och så plötsligt kommer det en mur av omöjlighet. Jag tänkte att jag inte skulle hamna där den här gången.

Häromdagen tog jag även itu med mitt lårskyddsproblem. Eller ja, jag bad Sven om hjälp inför Tysklandsresan. Han har en bra plan, som jag hoppas att vi kan jobba vidare med nu i helgen.

v1 – övningar, träning och pärk

Standard

Söndag

Övningar

Går lättare att göra rätt idag, pass på!

Träning

Jag och en kollega ska springa en löptävling (5km) i juni, så jag sprang säsongens första 3 km på väg till pärkträningen. ca 14 minuter. tror jag, kan inte kolla Runkeeper just nu.

Pärk ca 1.5 timmar

Ja det är ju mest reaktionsträning och koncentrationsträning, snarare än muskler och kondition, men jag inbillar mig att summan av kardemumman blir bra.